Kaura on oikea kultajyvä. Uudet Jyväshyvän Lempikaura-kauravälipalapatukat ovat terveystietoisen varma valinta, ja ne sopivat myös vegaanille. Niiden sisältämät ravintoaineet ruokkivat aivoja, pitävät kolesterolin kurissa ja auttavat jaksamaan.

"Kaura on todellinen terveyspommi ja suomalaista superfoodia parhaimmillaan. Sen lisääminen päivittäiseen ruokavalioon onkin yksi parhaista terveyttä edistävistä tavoista", sanoo Fazerin tutkimustiimissä työskentelevä ravitsemustieteen tohtori Marika Laaksonen.

Hän poimii 5 tärkeintä kohtaa, miksi ja mistä aineksista Jyväshyvä on kehittänyt Lempikaura-välipalapatukan:

1. Lempikauran viljasta 100 % on kotimaista kauraa

”Ihminen on käyttänyt kauraa ravinnokseen yli 2000 vuotta, mutta nyt sen suosio on kasvanut todella hurjasti, eikä syyttä. Kauran sisältämällä ravintoaineiden kirjolla on useita hyviä terveysvaikutuksia.

Kauraan on pakattu monenlaisia vitamiineja ja hivenaineita: runsaasti magnesiumia, E-vitamiinia ja rautaa. Magnesium ylläpitää vireystilaa ja vähentää väsymystä ja uupumusta. Rauta on tärkeä lapsen aivojen kehittymiselle ja tukee aivojen suorituskykyä. E-vitamiini suojaa soluja hapettumisstressiltä.

Kauran kuidut ylläpitävät suoliston normaalia toimintaa. Riittävä kuidun saanti tukee suoliston mikrobiston monimuotoisuutta ja elinvoimaisuutta. Myös sen monia muita viljoja pehmeämpi maku miellyttää.

Kaura – kuten muutkin viljat – on suomalaisten ruokavaliossa tärkeä proteiinilähde. Lempikaura-patukka ei ole varsinainen proteiinipatukka, mutta sen energiaravintoaineiden koostumus, eli rasvan, hiilihydraatin ja proteiinin määrät, on välipalalle optimaaliset.

Myös kotimaisuus on nykyisin yhä tärkeämpi arvo kuluttajille. Lempikaura-patukoiden vilja onkin 100-prosenttisesti kotimaista kauraa.”

2. 100 % rypsiöljyä

”Rypsiöljy on rasvalaadultaan ihan huippua, eli se sisältää paljon elimistölle välttämätöntä rasvahappoja: omega-6-sarjaan kuuluvaa linolihappoa ja omega-3-perheeseen kuuluvaa alfalinoleenihappoa. Vertailussa muihin kasviöljyihin rypsiöljy on tässä suhteessa huikean hyvä.

Alfalinoleenihappo auttaa pitämään veren kolesterolitason kurissa. Linoli- ja alfalinoleenihappo ovat välttämättöminä rasvahappoina tarpeellisia lapsen kasvulle ja kehitykselle. Lempikaura-patukassa ei ole käytetty ollenkaan muita rasvoja, kuten palmuöljyä. Rypsiöljyn rasva on hyvää, pehmeää rasvaa.”

3. Sopivasti sokeria aivoille

”Aivojen osuus koko elimistön energiankulutuksesta on noin 20 prosenttia. Aivoilla ei kuitenkaan ole samanlaisia energiavarastoja kuin lihaksilla. Siksi on tärkeää huolehtia säännöllisestä ateriarytmistä, sillä se varmistaa sekä aivojen energiansaannin että koko elimistön vireystilan ja tasaisen verensokerin. Näin jaksaa paremmin.

Sokeri on monelle hirveä peikko, mutta sokerin pelkääminen ei ole järkevää: sopiva määrä sokeria yhdessä vitamiini- ja kivennäisaineiden ja hyvän kuidun kanssa on nimittäin oikeasti terveellistä ja tarpeellista energiaa – näin olemme myös Lempikaura-patukkamme kehittäneet.

Keskeistä siis on, miten sokeri tarjoillaan aivoille – ettei tule liian nopeita verensokeripiikkejä, koska ne aiheuttavat väsymystä ja ovat pidemmän päälle haitallisia aivojen toiminnalle ja hyvinvoinnille. Kun välipalat ovat runsaskuituisia, niiden ravitsemuksellinen laatu energianlähteenä paranee.

Lempikaura-patukassa on ylipäätään vähemmän sokeria kuin välipalakekseissä keskimäärin. Tavoitteena oli vähentää sokeria mahdollisimman paljon ja lisätä vihreää omenaa sekä ravitsevia siemeniä makua antamaan.”

4. Sopii myös vegaanille

”Lempikauran leivonnassa ei ole käytetty eläinperäisiä ainesosia. Vegaanius on vahva trendi ja yhä yleisempi henkilökohtainen valinta, ja siksi haluamme tuoda entistä enemmän tuotteita myös vegaaneille. Kasvisvoittoinen ruokavalio edistää terveyttä, mutta meidän täytyy miettiä kasvispainotteiseen ruokavalioon uusia ratkaisuja myös maapallon hyvinvoinnin takia.

Pohdimmekin koko ajan, kuinka voimme uudentyyppisesti tuoda kasviksia ihmisten käytettäväksi päivän mittaan – niin pääaterioilla kuin välipaloinakin. Kasvispainotteinen ruokavalio ei ole arjessa enää mitenkään vaikeaa, sitä pystyy toteuttamaan pienilläkin teoilla.”

5. Vain viljan omaa kuitua

”Kaura on itsessään runsaskuituista, ja Lempikaura-patukassa on vain viljan omaa kuitua – ei siis mitään ylimääräistä.

Kuitu on elimistölle tärkeää, sillä se on suoliston mikrobiston ruokaa: jos kuitua ei saada riittävästi, suolistomikrobiston monimuotoisuus ja elinvoimaisuus kärsivät. Suoliston läpäisevyys lisääntyy ja sitä kautta haitalliset yhdisteet ja bakteerit pääsevät elimistöön helpommin.

Valitettavasti suomalaisten kuidunsaanti ei ole nyt tarpeeksi hyvällä tasolla. Mikrobistolla on suuri merkitys terveydelle, ja sen monimuotoisuutta voi parantaa oikealla ruokavaliolla. Yksi hyvä lähde tähän on juuri kaura, joka sisältää paljon tutkittua beetaglukaani-kuitua.

Kaura soveltuu esimerkiksi ruista ja vehnää paremmin FODMAP-ruokavalioon, jota suositellaan ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville. Kaurassa on suolistoa ärsyttäviä ainesosia, kuten gluteenia, FODMAP-hiilihydraatteja ja ATI-proteiineja, selkeästi vähemmän kuin monissa muissa viljoissa, vaikkapa vehnässä.

Todella niukkahiilihydraattinen ruokavalio, joka sisältää vähän kuitua ja paljon proteiinia ja rasvaa, on epäedullinen suoliston hyvinvoinnille ja sitä kautta muutenkin terveydelle. Vaikka vähähiilihydraattisuus saattaa olla joillekin lyhytkestoisesti tehokasta esimerkiksi painonpudotuksessa, se ei ole missään tapauksessa suositeltavaa pitkäaikaiseksi ruokavalioksi. Nykyisten terveystrendien ansiosta täysjyväviljat ovat onneksi hyvässä nosteessa, mikä parantaa suomalaisten kuidunsaantia.”