Kaura on oikea kultajyvä. Uudet Fazer Jyväshyvä välipalakeksit ovat terveystietoisen varma valinta, ja ne sopivat myös vegaanille.

Kaura on oikea kultajyvä. Uudet Fazer Jyväshyvä välipalakeksi ovat terveystietoisen varma valinta, ja ne sopivat myös vegaanille.

"Kaura on todellinen terveyspommi ja suomalaista superfoodia parhaimmillaan. Sen lisääminen päivittäiseen ruokavalioon onkin yksi parhaista terveyttä edistävistä tavoista", sanoo Fazerin tutkimustiimissä työskentelevä ravitsemustieteen tohtori Marika Laaksonen.

Hän poimii 5 tärkeintä kohtaa, miksi ja mistä aineksista Fazer Jyväshyvä välipalakeksit on kehitetty:

1. Fazer Jyväshyvä Välipalakeksin viljasta 100 % on kotimaista kauraa

”Ihminen on käyttänyt kauraa ravinnokseen yli 2000 vuotta, mutta nyt sen suosio on kasvanut todella hurjasti, eikä syyttä. Kauran sisältämällä ravintoaineiden kirjolla on useita hyviä terveysvaikutuksia. Kaura sisältää runsaasti mm. magnesiumia ja rautaa, jotka monipuolisen ruokavalion ja terveiden elintapojen kanssa vähentävät väsymystä ja uupumusta. Myös kotimaisuus on nykyisin yhä tärkeämpi arvo kuluttajille. Välipalakeksien vilja on 100-prosenttisesti kotimaista kauraa.”

2. 100 % rypsiöljyä

”Rypsiöljy on rasvalaadultaan ihan huippua, eli se sisältää paljon elimistölle välttämätöntä rasvahappoja: omega-6-sarjaan kuuluvaa linolihappoa ja omega-3-perheeseen kuuluvaa alfalinoleenihappoa. Vertailussa muihin kasviöljyihin rypsiöljy on tässä suhteessa huikean hyvä. Fazer Jyväshyvä välipalakeksit eivät sisällä lainkaan palmuöljyä.

3. Sopivasti sokeria aivoille

Fazer Jyväshyvä välipalakekseissä on kiinnitetty huomiota sokerin määrään. Makeutta on juuri sopivasti ja makeus tulee kaurasta, tummasta suklaasta ja hedelmästä.

4. Sopii myös vegaanille

”Fazer Jyväshyvä välipalakeksien leivonnassa ei ole käytetty eläinperäisiä ainesosia. Vegaanius on vahva trendi ja yhä yleisempi henkilökohtainen valinta, ja siksi haluamme tuoda entistä enemmän tuotteita myös vegaaneille. Kasvisvoittoinen ruokavalio edistää terveyttä, mutta meidän täytyy miettiä kasvispainotteiseen ruokavalioon uusia ratkaisuja myös maapallon hyvinvoinnin takia.

Pohdimmekin koko ajan, kuinka voimme uudentyyppisesti tuoda kasviksia ihmisten käytettäväksi päivän mittaan – niin pääaterioilla kuin välipaloinakin. Kasvispainotteinen ruokavalio ei ole arjessa enää mitenkään vaikeaa, sitä pystyy toteuttamaan pienilläkin teoilla.”

5. Vain viljan omaa kuitua

”Kaura on itsessään runsaskuituista, ja Jyväshyvä välipalakekseissä on vain viljan omaa kuitua – ei siis mitään ylimääräistä.

Riittävä kuidun saanti on tärkeää suoliston toiminnalle ja kuitu ruokkii suolistomikrobistoa. Kaura soveltuu esimerkiksi ruista ja vehnää paremmin FODMAP-ruokavalioon, jota suositellaan ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville. Kaurassa on suolistoa ärsyttäviä ainesosia, kuten gluteenia, FODMAP-hiilihydraatteja ja ATI-proteiineja, selkeästi vähemmän kuin monissa muissa viljoissa, vaikkapa vehnässä.